Olen
työskennellyt asiakaspalvelijana nykyisessä työpaikassani Kehystämö Galleria
Patinassa ensin osa-aikaisena ja sitten täysipäiväisenä vuodesta 2007 alkaen.
Alunperin
minut niin kehystämiseen että kehystyspalveluiden myyntiin koulutti
työnantajani ja yrityksen omistaja Ella Hirsiaho, joka opiskeli itsekin
taidekehystyksen ammattilaiseksi oppisopimuksella. Opittuani pääpiirteissään
kaikki työtehtävät olen ollut itsekin yhtälailla kouluttamassa uusia
harjoittelijoitamme ja kausityöntekijöitämme samaisiin tehtäviin.
Näiden
työvuosien aikana olenkin oppinut hoitamaan lähestulkoon kaikkia kehystämön ja
gallerian työtehtäviä, ja joidenkin työtehtävien osuus on jopa painottunut
minun tehtäväkseni.
Niistä
suurin on yrityksen markkinoinnin ja asiakaspalvelun kannalta aina vain
tärkeämmäksi nouseva sosiaalisten medioiden hallinta.
Käytännössä
tämä tarkoittaa esimerkiksi sisällön tuottamista yrityksen facebook-sivuille.
Tuotteiden ja näyttelyiden esittely internetissä on enenemässä määrin
nousemassa normaalin näyteikkunoiden somistamisten ja myymälän ulkoasun
huoltamisen tärkeyden tasolle.
Varsinkin
uusien asiakkaiden kiinnostuksen herättäminen tapahtuu usein verkossa
tapahtuvan ensivaikutelman kautta.
Yrityksenä
Patina pyrkii mahdollisimman kattavaan ja joustavaan asiakaspalveluun, joten
taideverkkokaupan perustaminen alkoi olla ajankohtaista kasvaneen kysynnän
vuoksi.
Sillä olin
jo toteuttanut yrityksen blogin ja facebook-sivut, oli minun helppo jatkaa myös
verkkokauppahankkeen toteutusta.
Harkittuamme varsinaisen verkkokaupan
perustamista kaikkine maksuvaihtoehtoineen, kuukausimaksuineen ja valmispohjineen
päädyimme kuitenkin ajatukseen kuvastomallisesta verkkomyymälästä, jonka
tuotteet tilattaisiin yksinkertaisesti sähköpostitse tai puhelimitse ja
maksettaisiin postiennakolla.
Tämä
käytäntö olisi sopivan yksinkertainen tapa aloittaa verkkomyymisen kokeilu.
________________________________________
Ennen
nettimyymälän varsinaista suunnittelua kävin läpi niin monta taideverkkokauppaa
joita suinkin internetistä löysin. Näin sain päähäni hyvän hahmotelman siitä
millaiset tekniset ja ulkoasulliset seikat pitäisi ohittaa tyystin ja siitä
mitkä vaikuttaisivat toimivilta.
Haastattelin
nettikatalogiimme suostuneita taiteilijoita tietääkseni heidän näkemyksensä ja
toiveensa teoksiensa myynnin suhteen. Suurimman osan toiveena oli selkeä
toteutus, joka palvelisi kaikenlaisia asiakkaita, ja kaupan pitäminen ajantasalla.
________________________________________
Aloitin
katalogin luomisen ulkoasun suunnittelulla.
Oltuani töissä Patinassa jo useamman vuoden ajan
löytyvät yrityksen imagoon ja Ellan makuun sopivat elementit yleensä pienellä
vaivalla. Yhtenäisen ilmeen vuoksi päätin hyödyntää jo valmiiksi esimerkiksi
esitteissämme käyttämäämme oranssia tapettitaustaa.
Patinassa
myytävien teosten kuvaaminen aloitettiin. Kuvat ryhmittelin sitten taiteilijan
mukaan kansioihin ja keräsin niiden nimi-, tekniikka- ja hintatiedot.
Ensimmäisen
kuvastopohjan loin alunperin tumblr-sivustolle.
Jotta
katalogin teosten ostomahdollisuus olisi kuluttajille mahdollisimman selkeä,
käytettiin sen otsikkona Patinan seinälle kehystettyä taiteilija Outi Markkasen
tekemää Taidekauppa-maalausta.
![]() |
![]() |
Tumblr-kaupan pohjasuunnitelma |
Koska
tumblr-palvelun pohjamalli oli silti hieman liian rajoitettu muokkausten
suhteen, esimerkiksi linkit sivupalkkeihin jäivät saamatta, päätimme kuitenkin palkata ammattiosaajan luomaan yrityksen
kotisivujen yhteyteen uuden välilehden, jonne voisimme katalogin toteuttaa.
Karkea hahmotelmani nettikatalogin mallista |
Annoin
keräämäni materiaalit, eli mm. valmiit teoskuvat ja taiteilijalistat
ohjelmoijalle ja keskustelin hänen kanssaan kuvastoon tarvittavista
elementeistä ja kuvailin haluamaani ulkoasua.
![]() |
Katalogin ensimmäinen versio ilman hienosäätöä |
Seuraavaksi
alkoi pohjan hienosäätö - fonttien valinta, kuvien ja tekstien etäisyyksien
säätäminen, linkkien järjestely - ja sisällön lataaminen pohjaan.
Olen aktiivisesti
pitänyt yllä ja vienyt eteenpäin yrityksen monipuolistumista sosiaalisessa
mediassa ja verkkonäkyvyydessä ja nyt seuraavaksi odotankin mielenkiinnolla
nettitaidekatalogimme kehittymistä perinteisen kehystämön ja gallerian
myyntityön ja asiakaspalvelun rinnalla.
Vain tulevat
myyntitapahtumat antavat suuntaa mahdollisille muutoksille nettikatalogin
käytännöissä.
On ilo
vastata asiakkaiden yhä laajeneviin odotuksiin yrityksemme palveluista, ja
toivonkin että nettikatalogista tulee hyödyllinen niin yrityksellemme,
taiteilijoille kuin taiteen ostajillekin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti